Allmänna villkor

Artikel 1 - Definitioner

I dessa villkor gäller följande definitioner:

Ångertid: den tid inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt;

Konsument: den fysiska person som inte agerar inom ramen för ett yrke eller en verksamhet och som ingår ett distansavtal med entreprenören;

Dag: kalenderdag;

Varaktig transaktion: ett distansavtal som avser en serie produkter och/eller tjänster, där leverans- och/eller köpskyldigheten är spridd över tiden;

varaktigt medium: varje medel som gör det möjligt för konsumenten eller näringsidkaren att lagra information som riktar sig till honom personligen på ett sätt som medger framtida läsning och oförändrad återgivning av den lagrade informationen.

Ångerrätt: möjlighet för konsumenten att frånträda distansavtalet inom ångertiden;

Entreprenör: en fysisk eller juridisk person som erbjuder produkter och/eller tjänster till konsumenter på distans;

Distansavtal: ett avtal enligt vilket, inom ramen för ett system som organiseras av entreprenören för distansförsäljning av varor och/eller tjänster, fram till och med ingåendet av avtalet, exklusiv användning görs av en eller

Fler tekniker för fjärrkommunikation;

Teknik för distanskommunikation: medel som kan användas för att ingå ett avtal utan att konsumenten och företagaren befinner sig i samma rum vid samma tidpunkt.

Allmänna villkor: de nuvarande allmänna villkoren för entreprenören.

Artikel 2 - Företagarens identitet

BD E-handel
Strijensestraat 52, 3114PW Schiedam; E-postadress: bd.ecommerce@outlook.com
Handelsregisternummer: 96467495 BTW-nummer: NL867623767B01

 

Artikel 3 - Tillämplighet

Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från entreprenören och för varje distansavtal och beställning som ingås mellan entreprenören och konsumenten.

Innan distansavtalet ingås ska texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligt möjligt, innan distansavtalet ingås, kommer det att anges att de allmänna villkoren kan inspekteras i företagarens lokaler och att de kommer att skickas till konsumenten utan kostnad så snart som möjligt på begäran.

Om distansavtalet ingås på elektronisk väg får, utan hinder av föregående stycke och innan distansavtalet ingås, texten till dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten på elektronisk väg på ett sådant sätt att konsumenten lätt kan lagra den på en varaktig databärare. Om detta inte är rimligt möjligt ska det, innan distansavtalet ingås, anges var de allmänna villkoren kan läsas elektroniskt och att de på konsumentens begäran kommer att skickas elektroniskt eller på annat sätt kostnadsfritt.

För det fall särskilda produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor ska andra och tredje styckena gälla i tillämpliga delar och vid motstridiga allmänna villkor kan konsumenten alltid förlita sig på den tillämpliga bestämmelse som är mest förmånlig för konsumenten.

Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid någon tidpunkt är helt eller delvis ogiltiga eller upphävda, ska avtalet och dessa villkor fortsätta att gälla för återstoden och bestämmelsen i fråga ska utan dröjsmål genom ömsesidig överenskommelse ersättas med en bestämmelse som så långt som möjligt närmar sig innebörden av den ursprungliga.

Situationer som inte omfattas av dessa allmänna villkor ska bedömas "i andan" av dessa allmänna villkor.

Osäkerhet om tolkningen av eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra villkor ska tolkas "i andan" av dessa allmänna villkor.

Artikel 4 - Erbjudandet

Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är förenat med villkor ska detta uttryckligen framgå av erbjudandet.

Erbjudandet är icke-bindande. Entreprenören har rätt att ändra och justera erbjudandet.

Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att konsumenten ska kunna göra en korrekt bedömning av erbjudandet. Om näringsidkaren använder bilder, är dessa en sann representation av de produkter och / eller tjänster som erbjuds. Uppenbara misstag eller uppenbara fel i erbjudandet binder inte entreprenören.

Alla bilder, specifikationer och data i erbjudandet är vägledande och kan inte utgöra grund för ersättning eller uppsägning av avtalet.

Bilder som medföljer produkter är en sann representation av de produkter som erbjuds. Operatören kan inte garantera att de färger som visas exakt motsvarar de verkliga färgerna på produkterna.

Varje erbjudande innehåller sådan information att det står klart för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är knutna till godkännandet av erbjudandet. Detta gäller särskilt:

priset inklusive skatter; eventuella fraktkostnader;

på vilket sätt avtalet kommer att ingås och vilka åtgärder som är nödvändiga för att göra detta;

huruvida ångerrätt gäller eller ej, betalningssätt, leverans och fullgörande av avtalet;

perioden för att acceptera erbjudandet, eller den period inom vilken entreprenören garanterar priset;

nivån på taxan för distanskommunikation om kostnaderna för att använda distanskommunikationsmedlet beräknas på en annan

grund än den ordinarie grundtaxan för det använda kommunikationsmedlet;

om avtalet arkiveras efter det att det har ingåtts och, om så är fallet, hur konsumenten kan få tillgång till det;

det sätt på vilket konsumenten, innan avtalet ingås, kan kontrollera de uppgifter som konsumenten har lämnat enligt avtalet och, om så önskas, rätta dem;

alla andra språk på vilka avtalet, utöver nederländska, kan ingås;

de uppförandekoder som näringsidkaren har anslutit sig till och det sätt på vilket konsumenten kan konsultera dessa uppförandekoder elektroniskt, och

den kortaste löptiden för distansavtalet om det är fråga om en transaktion med löptid.

Tillval: tillgängliga storlekar, färger, typ av material.

Artikel 5 - Avtalet

Om inte annat följer av bestämmelserna i punkt 4 ingås avtalet när konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de villkor som anges i detta.

Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt kommer näringsidkaren omedelbart att bekräfta mottagandet av godkännandet av erbjudandet elektroniskt. Så länge mottagandet av denna accept inte har bekräftats av entreprenören kan konsumenten upplösa avtalet.

Om avtalet ingås elektroniskt ska företagaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska överföringen av data och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt ska företagaren vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.

Företagaren kan - inom lagliga ramar - informera sig om huruvida konsumenten kan uppfylla sina betalningsskyldigheter, liksom om alla de fakta och faktorer som är viktiga för ett ansvarsfullt ingående av distansavtalet. Om företagaren på grundval av denna undersökning har goda skäl att inte ingå avtalet, har han rätt att

vägra en order eller ansökan eller att förena särskilda villkor för genomförandet, samtidigt som han anger sina skäl.

Företagaren kommer att inkludera följande information med produkten eller tjänsten till konsumenten, skriftligen eller på ett sådant sätt att den kan lagras av konsumenten på ett tillgängligt sätt på en hållbar databärare:

a. besöksadressen till näringsidkarens etableringsställe dit konsumenten kan vända sig med klagomål;

b. villkoren för och sättet på vilket konsumenten kan utnyttja ångerrätten, eller ett tydligt uttalande om att ångerrätten är utesluten;

c. Information om garantier och befintliga eftermarknadstjänster;

d. de uppgifter som ingår i artikel 4 punkt 3 i dessa villkor, såvida inte företagaren redan har lämnat dessa uppgifter till konsumenten innan avtalet ingås;

e. kraven för att säga upp avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller löper på obestämd tid.

Vid en löptidstransaktion gäller bestämmelsen i föregående stycke endast för den första leveransen.

Varje avtal ingås under förutsättning att det finns tillräcklig tillgång till de relevanta produkterna.

Artikel 6 - Ångerrätt

Vid köp av produkter har konsumenten möjlighet att säga upp avtalet utan att ange skäl i 14 dagar. Denna ångertid börjar löpa dagen efter det att konsumenten eller en representant som konsumenten tidigare utsett och som entreprenören fått kännedom om har mottagit produkten.

Under betänketiden ska konsumenten hantera produkten och dess förpackning varsamt. Han kommer endast att packa upp eller använda produkten i den utsträckning som är nödvändig för att bedöma om han vill behålla produkten. Om han utövar sin ångerrätt ska han returnera produkten till entreprenören med alla levererade tillbehör och - om det är rimligt möjligt - i originalskick och

originalförpackning, i enlighet med de rimliga och tydliga instruktioner som entreprenören har lämnat.

Om konsumenten vill utnyttja sin ångerrätt är han skyldig att meddela näringsidkaren detta inom 14 dagar efter det att han har mottagit produkten. Konsumenten ska göra detta genom ett skriftligt meddelande/e-postmeddelande. Efter att konsumenten har meddelat att han vill utöva sin ångerrätt måste han returnera produkten inom 14 dagar. Konsumenten måste bevisa att de levererade varorna har returnerats i tid, till exempel med hjälp av ett avsändningsbevis.

Om kunden inte har uttryckt sin önskan att använda sin ångerrätt eller inte har returnerat produkten till entreprenören efter utgången av de perioder som nämns i punkterna 2 och 3, är köpet ett faktum.

Artikel 7 - Kostnader vid frånträde

Om konsumenten utövar sin ångerrätt ska kostnaden för att returnera produkterna bäras av konsumenten.

Om konsumenten har betalat ett belopp kommer entreprenören att återbetala detta belopp så snart som möjligt, men senast 14 dagar efter återkallandet. Detta gäller under förutsättning att produkten redan har mottagits tillbaka av företagaren eller att avgörande bevis för fullständig retur kan tillhandahållas.

Artikel 8 - Uteslutning av ångerrätten

Näringsidkaren kan utesluta konsumentens ångerrätt för produkter som beskrivs i punkterna 2 och 3. Uteslutandet av ångerrätten gäller endast om näringsidkaren tydligt har angett detta i erbjudandet, åtminstone i god tid innan avtalet ingås.

Uteslutning av ångerrätten är endast möjlig för produkter:

a. som har skapats av entreprenören i enlighet med konsumentspecifikationer;

b. som är av klart personlig karaktär
c. som inte kan återlämnas på grund av sin beskaffenhet;

d. som förstörs eller åldras snabbt;

e. vars pris är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som entreprenören inte har något inflytande över;

f. för lösa tidningar och tidskrifter;

g. för ljud- och videoinspelningar och datorprogram som konsumenten har brutit förseglingen på.

h. för hygienprodukter vars förseglingar har brutits av konsumenten. Uteslutning av ångerrätten är endast möjlig för tjänster:

a. som avser boende, transport, restaurangverksamhet eller fritidsaktiviteter som ska utföras på ett visst datum eller under en viss period;

b. vars leverans har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke innan ångertiden har löpt ut;

c. om vadslagning och lotterier.

Artikel 9 - Priset

Under den giltighetstid som anges i erbjudandet kommer priserna på de produkter och/eller tjänster som erbjuds inte att höjas, med undantag för prisändringar till följd av ändrade momssatser.

Med avvikelse från föregående stycke kan entreprenören erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden som ligger utanför entreprenörens kontroll, med rörliga priser. Denna koppling till fluktuationer och det faktum att eventuella angivna priser är riktpriser ska anges i samband med erbjudandet.

Prishöjningar inom 3 månader från avtalets ingående är endast tillåtna om de följer av lag eller annan författning.

Prishöjningar från 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om entreprenören har fastställt det och:

a. de följer av lagstadgade förordningar eller bestämmelser, eller

b. konsumenten har rätt att säga upp avtalet från och med den dag då prishöjningen träder i kraft.

De priser som anges i erbjudandet av produkter eller tjänster inkluderar moms.

Alla priser gäller med reservation för tryck- och sättningsfel. Inget ansvar accepteras för konsekvenserna av felaktiga tryck och sättfel. I händelse av tryck- och sättfel är entreprenören inte skyldig att leverera produkten enligt det felaktiga priset.

Artikel 10 - Överensstämmelse och garanti

Entreprenören garanterar att produkterna och/eller tjänsterna överensstämmer med avtalet, de specifikationer som nämns i erbjudandet, de rimliga kraven på sundhet och/eller användbarhet och de befintliga lagbestämmelserna och/eller myndighetsföreskrifterna på dagen för avtalets ingående. Om så avtalats garanterar entreprenören också att produkten är lämplig för annan än normal användning.

En garanti som tillhandahålls av företagaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagliga rättigheter och krav som konsumenten kan göra gällande mot företagaren på grundval av avtalet.

Eventuella defekta eller felaktigt levererade produkter ska rapporteras till entreprenören skriftligen inom 14 dagar efter leverans. Produkterna måste returneras i originalförpackningen och i nytt skick.

Entreprenörens garantiperiod motsvarar tillverkarens garantiperiod. Entreprenören är dock aldrig ansvarig för produkternas slutliga lämplighet för varje enskild tillämpning av konsumenten, och inte heller för

några råd avseende användning eller tillämpning av produkterna.

Garantin gäller inte om:

Konsumenten har själv reparerat och/eller modifierat de levererade produkterna eller låtit tredje part reparera och/eller modifiera dem;

De levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller på annat sätt behandlats vårdslöst eller i strid med entreprenörens anvisningar och / eller behandlats på förpackningen;

Felaktigheten är helt eller delvis en följd av bestämmelser som införts eller kommer att införas av regeringen om arten av eller kvaliteten på de material som används.

Artikel 11 - Leverans och verkställighet

Entreprenören kommer att ta största möjliga försiktighet vid mottagande och utförande av beställningar av produkter.

Utlämningsstället är den adress som konsumenten har meddelat företaget.

Med förbehåll för vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor kommer företaget att utföra accepterade beställningar med lämplig hastighet men senast inom 30 dagar, såvida inte konsumenten har avtalat om en längre leveransperiod. Om leveransen försenas, eller om en beställning inte kan eller endast delvis kan utföras, kommer konsumenten att informeras om detta senast 30 dagar efter det att beställningen gjordes. Konsumenten har i så fall rätt att häva avtalet utan kostnad och rätt till eventuellt skadestånd.

I händelse av upplösning i enlighet med föregående stycke kommer entreprenören att återbetala det belopp som konsumenten har betalat så snart som möjligt, men senast inom 14 dagar efter upplösningen.

Om leverans av en beställd produkt visar sig vara omöjlig kommer entreprenören att göra allt för att tillhandahålla en ersättningsartikel

tillgänglig. Senast vid leveransen ska det på ett klart och begripligt sätt anges att en ersättningsartikel levereras. Vid ersättningsartiklar kan ångerrätten inte uteslutas. Kostnaderna för eventuell returtransport ska bäras av entreprenören.

Risken för skada och / eller förlust av produkter ligger hos entreprenören fram till tidpunkten för leverans till konsumenten eller en representant som tidigare utsetts och gjorts känd för entreprenören, såvida inte uttryckligen överenskommits om annat.

Artikel 12 - Transaktioner med varaktighet: varaktighet, uppsägning och förnyelse

Uppsägning

Konsumenten kan när som helst säga upp ett tillsvidareavtal som ingåtts för regelbunden leverans av varor (inklusive el) eller tjänster, med förbehåll för överenskomna uppsägningsregler och en uppsägningstid på högst en månad.

Konsumenten kan säga upp ett tidsbegränsat avtal som ingåtts för regelbunden leverans av varor (inklusive el) eller tjänster när som helst mot slutet av den tidsbegränsade perioden, med förbehåll för överenskomna uppsägningsregler och en uppsägningstid som inte överstiger en månad.

Konsumenten kan ändra de avtal som nämns i de föregående styckena:

upphöra när som helst och inte vara begränsad till upphörande vid en viss tidpunkt eller under en viss period;

åtminstone avsluta dem på samma sätt som de ingicks av honom;

alltid avslutas med samma uppsägningstid som entreprenören har fastställt för sig själv.

Förlängning

Ett avtal som ingåtts för en bestämd tid och som sträcker sig

att regelbundet leverera produkter (inklusive el) eller tjänster, får inte underförstått förlängas eller förnyas för en bestämd tid.

Utan hinder av vad som sägs i föregående stycke får ett tidsbegränsat avtal som har ingåtts om regelbunden utgivning av dags- eller veckotidningar och tidskrifter sägas upp av utgivaren genom tyst medgivande.

förlängs med en bestämd tid som inte överstiger tre månader, om konsumenten kan säga upp det förlängda avtalet före utgången av förlängningstiden med en uppsägningstid som inte överstiger en månad.

Ett tidsbegränsat avtal som har ingåtts om regelbunden leverans av varor eller tjänster får endast förnyas underförstått på obestämd tid om konsumenten när som helst kan säga upp avtalet med en uppsägningstid som inte överstiger en månad och med en uppsägningstid som inte överstiger tre månader om avtalet avser

regelbunden, men mindre än en gång i månaden, leverans av dagstidningar eller veckotidningar och tidskrifter.

Ett tidsbegränsat avtal om regelbunden leverans av dags- eller veckotidningar och tidskrifter som introduktion (prov- eller introduktionsabonnemang) förlängs inte underförstått utan upphör automatiskt vid prov- eller introduktionsperiodens slut.

Varaktighet

Om ett avtal har en löptid på mer än ett år får konsumenten efter ett år säga upp avtalet när som helst med en uppsägningstid på upp till en månad, såvida inte skälighet och rättvisa talar emot uppsägning före utgången av den avtalade löptiden.

Artikel 13 - Betalning

Om inte annat avtalats ska de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 7 arbetsdagar efter det att den betänketid som avses i artikel 6.1 har börjat löpa. Vid avtal om att tillhandahålla en tjänst börjar denna period löpa efter det att konsumenten har mottagit bekräftelsen

av det mottagna avtalet.

Konsumenten är skyldig att omedelbart meddela företagaren om felaktigheter i de betalningsuppgifter som lämnats eller nämnts.

Vid utebliven betalning från konsumentens sida har företagaren, med förbehåll för lagliga begränsningar, rätt att ta ut de rimliga kostnader som konsumenten har fått kännedom om i förväg.

Artikel 14 - Klagomålsförfarande

Klagomål på utförandet av avtalet måste lämnas till entreprenören inom 7 dagar, fullständigt och tydligt beskrivet, efter att konsumenten har identifierat bristerna.

Klagomål som lämnas till entreprenören kommer att besvaras inom en period av 14 dagar från mottagningsdatumet. Om ett klagomål kräver en förutsägbart längre behandlingstid kommer entreprenören att svara inom 14-dagarsperioden med ett meddelande om mottagande och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.

Om klagomålet inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse uppstår en tvist som kan bli föremål för tvistlösning.

Ett klagomål upphäver inte operatörens skyldigheter om inte operatören skriftligen meddelar något annat.

Om operatören finner reklamationen befogad kommer operatören att efter eget gottfinnande antingen byta ut eller reparera de levererade produkterna utan kostnad.

Artikel 15 - Tvister

Avtal mellan entreprenören och konsumenten som dessa allmänna villkor hänför sig till regleras uteslutande av nederländsk lag. Även om konsumenten är bosatt utomlands.

 

Dessa  allmänna villkor är en svensk översättning av ett nederländskt original

Den oöversatta originalartikeln finns här